Crisis Management Training

Crisis management; 2 woorden die veelomvattend zijn. Wat mensen en organisaties als een crisis ervaren is erg verschillend.

In een organisatie die goed is voorbereid op niet-normale situaties en die veel heeft gedaan aan dreigingsanalyses, het mitigeren van deze dreigingen voordat ze impact hebben, over goed getraind personeel beschikt, zal minder snel over een crisissituatie gesproken worden dan in een organisatie die niet goed voorbereid en/of getraind is.

Verder is het ervaren van een bepaalde situatie als een crisis vaak ook nog een persoonlijke emotie.  Dat kan afhankelijk zijn van individuele ervaringen, ondersteunende middelen, trainingsniveau, maar ook vermoeidheid etc.

Het crisismanagement is meer dan directief vertellen hoe het moet. Het vereist veel van een organisatie en haar personeel. Zeker in een crisis is personeel nodig dat beschikt over een aantal competenties. Dat betreft bijvoorbeeld goed kunnen samenwerken en willen werken met protocollen en checklisten.  

Crisis management training houdt dus meer in dan alleen kalm blijven en procedures volgen. De training moet de human factor bevatten die toegepast wordt in besluitvorming, efficiënt communiceren, protocollen, software, hardware, checklisten maar ook in trainingen.

Organisaties in Crisis Situaties

Voor het goed managen van een crisissituatie moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

1. De organisatie moet voorbereid zijn op onverwachte kritieke situaties. Dit betekent:

  • Formeren van een speciaal team (bv. Emergency Response Team),
  • Competenties van de team leden trainen,
  • Protocollen/checklisten maken.

2. De organisatie moet een aantal zaken hebben vastgelegd in checklisten en procedures waarbij rekening is gehouden met de Human Factor.

3. Het Crisis Management Team moet een aantal dagen beschikbaar zijn

4. Crisis Management Trainingen. Personeel op verschillende niveau’s moet getraind worden op de basisprincipes van crisis management. Eigenlijk van COO tot de man/vrouw op de werkvloer die deel uitmaken van het Crisis management team. 

De Crisis Management training modules moeten minimaal bestaan uit de volgende onderwerpen:

            a. Gedeeld Situatie Bewustzijn,

            b. Leiderschapsflexibiliteit in verschillende gradaties van crises

            c. Oordeelsvorming, besluitvorming

            d. Effectief communiceren

            e. Stress management

            f. Groepsdynamiek

 

Onze Filosofie


Crisis Management trainingen worden veelal instrumenteel ingevuld . Wij zijn echter van mening dat er ook een belangrijk veranderkundig aspect zit aan het toepassen van crisis management vaardigheden. In onze Crisis management trainingen streven we naar het verhogen van de intrinsieke motivatie. Dat doen we o.a. door interactieve trainingen.

Een mooi voorbeeld is het gebruik van teamintelligentie bij kritieke besluitvorming. Maar ook hoe dat je, in de flightsimulator, herkent wat er met jou gebeurd wanneer de druk verhoogd wordt. Hoe ontstaat dat, hoe kan je ervan afkomen, maar zeker zo belangrijk; hoe help je je teamgenoot van de overdosis adrenaline af!

Dus ook onze Crisis Management trainingen zijn reflectief, met voorbeelden uit lucht- en ruimtevaart en uw eigen praktijk. Verder trainen we interactief, waardoor het beter beklijfd. En we maken altijd de verbinding naar uw eigen werkplek en hoe hiermee om te gaan. Dit doen we of door groepsdiscussies of door professioneel begeleide intervisies.

Hoe organiseer je zo een weerbare organisatie? Je kunt daarbij worden geholpen door technische middelen, protocollen maar zeker ook je team! De wereld is te complex om volledig te vangen in techniek en protocollen en uiteindelijk bepaal je met je team wat je doet om “veilig te landen”. Sommige dingen mogen immers nooit fout gaan.

Indien je bent geïnteresseerd om veilig, economisch en met veel plezier je werkzaamheden in te vullen kijk dan eens naar ons trainingsaanbod op deze site.